Jak zacząć praktykę Mindfulness, czyli o korzyściach z udziału w kursie.

Jak zacząć praktykę Mindfulness, czyli o korzyściach z udziału w kursie.

Rozpoczęcie praktyki Mindfulness to moment decydujący. Albo się z nią zaprzyjaźniasz i  – w dłuższym ujęciu czasu – obserwujesz jak Cię wzmacnia i wzbogaca,  albo zostajesz na najpłytszym poziomie i szybko się zniechęcasz. Artykuł dla osób, które chcą celebrować moment spotkania z uważnością i poszukują podpowiedzi, jak tę znajomość przemienić w satysfakcjonującą relację na całe życie.

 

Co to jest Mindfulness?

 

Ludzie z całego świata opisują Mindfulness jako drogę prowadzącą do bieżącego momentu i dostępnych tu Zasobów i Możliwości. Od strony praktycznej – Mindfulness jest naukowo* opracowanym programem wprowadzającym kolejne, świeckie praktyki uważności krok po kroku.

 

Program trwa aż 8 tygodni. Dlaczego? Dlatego, że uważność jest stylem życia i wymaga utrwalenia. Nowe nawyki zastępują stare. Zdolność do zauważania bieżącej chwili stopniowo zastępuje wcześniejsze nawyki do ciągłego rozpamiętywania przeszłości lub budowania życia w przyszłości. To zresztą nie dzieje się raz i nagle, ale stopniowo, z każdą kolejną medytacją.

 

Sam na sam z Uważnością

 

Wejście na drogę uważności jest jak rozpoczęcie podróży. Możesz chwycić jedną z wielu książek dostępnych na rynku albo poszukać darmowych nagrań w internecie i po prostu zacząć praktykować. Twórca Mindfulness Based Stress Reduction, Kabat – Zinn, mówił, że nie ma dobrej lub złej medytacji. Wystarczy samo działanie i intencja pozostania uważnym. Prawda, a jednak wiele osób rozpoczynających od samodzielnej eksploracji szybko się poddaje. Po kilku „siedzeniach” nigdy nie powracają do tematu. Rzecz jasna, że zawsze znajdzie się ktoś, komu takie rozpoczęcie wystarcza. Dzieje się to jednak bardzo rzadko.

 

Dlaczego ludzie rezygnują?

 

Dla każdego powód porzucenia praktyki brzmi nieco inaczej. Ostatecznie często sprowadza się do faktu, że ktoś nie do końca wie co ma robić, ani jak to robić. Bardzo często zdarza się, że po poznaniu „standardu”, rozpoczynający praktykę szukają skrótów – coś odrzucą, coś dodadzą, coś zmienią, najczęściej uzupełniając o wyobrażenie czym jest “medytacja” prosto z amerykańskiego filmu. Inna rzecz, że praktyka Uważności to nowa jakość. Rozpoczynający praktykę nie wiedzą jak poradzić sobie z trudnościami czy zawiłościami. I na koniec jeszcze jedna sprawa – oczekiwania. Te źle dobrane często wręcz pchają w szpony frustracji i wymuszają porzucenie tematu. Niestety.

 

Musisz czy chcesz?

 

I teraz powód, który można mianować “królem” wszystkich uzasadnień. Praktyka Uważności, zwłaszcza na początku, wymaga zaangażowania, wysiłku (takiego samego jak nauka jazdy na snowboardzie czy grania na bębnie). W konsekwencji zdarza się, że osoba narzuca sobie praktykę jako coś, „co MUSZĘ zrobić”. I zdarza się, że to właśnie jest już koniec. No bo, jak często powracasz do czynności, które wpisujesz na listę “MUSZĘ”? Przecież jest tyle ciekawych rzeczy do zrobienia.

 

Odszukaj swoją intencję

 

Kurs Mindfulness to miejsce, gdzie dowiadujesz się „co”, „jak” i budujesz motywację.
Kolejne sesje łagodnie wprowadzają w świat Mindfulness. Zresztą dni i godziny spotkania to forma rezerwacji czasu na praktykę. Nie musisz później walczyć o jego wygospodarowanie. Zawsze możesz powiedzieć „Przepraszam, ale w czwartki wieczorem mam zajęcia”. Nie bez znaczenia jest fakt, że kurs prowadzony jest przez osobę certyfikowaną w metodologii Mindfulness, żywego człowieka, który też kiedyś rozpoczynał tę podróż.

 

Zacznij dobrze!

 

Sam oceniasz co dla Ciebie znaczy dobrze. Ale, jeśli szukasz sposobu, by rozpoczęcie zwiekszalo szanę na dobre zrozumienie czym jest Mindfulness i zbudowanie trwałego zaanagżowania w praktykę, warto pomyśleć o udziałe w pełnowymiarowym kursie Mindfulness. Poniżej znajdziesz garść najważniejszych powodów stojących za takim wyborem. Pełnowymiarowy kurs Mindfulness to:

» 8 tygodni spotkań oraz zadania do praktyki własnej;

» najważniejsze informacje o filozofii i praktykach Mindfulness;

» okazja do wypróbowania technik w drodze do znalezienia własnego stylu;

» indywidualne porady;

» wsparcie certyfikowanego nauczyciela w szukaniu Twoich rozwiązań;

» wskazówki jak poradzić sobie z wyzwaniami i jak uniknąć ślepych zaułków;

» przestrzeń, by dzielić się doświadczeniami;

» spora dawka wzajemnej inspiracji;

» komplet materiałów, w tym nagrania mp3 z podstawowymi praktykami;

» wsparcie w opracowaniu indywidualnego planu praktyki po zakończeniu kursu.

 

Dla chcących „wspólnie” i dla tych, którzy wolą „sami”

 

Może być tak, że jesteś osobą zapracowaną, w biegu, w rozjazdach i każda okazja, żeby pobyć u siebie w domu jest najwyższą formą przyjemności. Zdarza się też, że dla niektórych praca w grupie to coś, czego woleliby uniknąć. A może Twój stan zdrowia utrudnia Ci wychodzenie na zewnątrz? Jest na to rozwiązanie! Możesz skorzystać z kursu indywidualnego. Sesje są nieco krótsze, ale za to przez cały czas nauczyciel towarzyszy właśnie Tobie. Wspólnie przechodzicie przez kolejne praktyki, a Ty otrzymujesz indywidualną dawkę informacji i wskazówek

 

A jeśli dzielenie przestrzeni z innymi i jest dla Ciebie doświadczeniem „fajnym” – pomyśl, ile dodatkowych korzyści doświadczysz uczestnicząc w kursie grupowym. To przestrzeń dzielenia się wnioskami z praktyki, wątpliwościami czy radościami – dlatego pomiędzy uczestnikami często wytwarza się silna, wspierająca więź. Uświadamiasz sobie, że w tej podróży nie jesteś sam. Współtworzysz coś wyjątkowego.

 

Więcej na temat najbliższego Kursu Mindfulness dla kobiet znajdziesz tutaj.

 

* Kurs Mindfulness Based Stress Reduction został opracowany przez zespół prof. Jona Kabat – Zinn’a działający przy Szkole Medycznej na Uniwersytecie w Massachusetts (USA) jako program naukowy, o ustandaryzowanej procedurze i mierzalnych efektach. Program funkcjonuje jako uzupełnienie terapii medycznych i psychoterapeutycznych, a więc jest względem nich komplementarny. W wielu krajach zachodnich programy MBSR są finansowane przez narodowy fundusz zdrowia, a udział w nich jest zalecany przez lekarzy i terapeutów. Poczytaj więcej o Center for Mindfulness tutaj

 

Leave a Reply

*